Vágánycsarnok üvegezés | Nyugati pályaudvar

1877 októberében nyitotta meg kapuit Budapest egyik legrégebbi vasúti fejpályaudvara, a Nyugati pályaudvar. A műemléki védelem alatt álló impozáns épület – mely a korábbi években mintegy 18 millió fős éves utasforgalmat bonyolított le napi körülbelül 480 vonat kezelésével – állapota folyamatosan romlott, így időszerűvé vált a felújítása.

A vágánycsarnok tetőszerkezetén található több mint 1700 m² üvegfelület cseréje a Rákosy-Glass Kft. szakkivitelezésében történt meg. A régi dróthálós katedrálüvegek eltávolítása után 5.4.2 ESG VSG (edzett, laminált) rétegrendű katedrálüvegek kerültek gyártásra, majd pedig beépítésre az új fogadószerkezetbe. Az üvegvastagságot és a rétegrendet a műszaki és a műemlékvédelmi előírások alapján határozta meg a tervező. A csarnok túlzott melegedésének elkerülése miatt napvédő üveg használata indokolt lett volna, ez azonban az erősen tükröződő felülete miatt nem engedélyezett. Hogy a csarnok ne melegedjen túl, de megőrizze világosságát, a tervező felhőmintás katedrálüveg beépítése mellett döntött. Ez a különleges típusú üveg kiválóan szórja a fényt a csarnokban, ezen felül pedig illik az épület szép korához.

Az épület oldalain található úgynevezett bazilikális bevilágító felülete mintegy 1600 m²-t tesz ki. Ezen üvegeknek az eredeti fém rögzítő fülei közül sok hiányzott, ezeket egyedileg gyártottuk le. Az oldalsó, több helyen alakos üvegek víztiszta üvegből készültek, 4.4.2 VSG (ragasztott biztonsági) rétegrenddel. Az alakos, félköríveket tartalmazó üvegek kézzel, sablonos technológiával kerültek felmérésre, mert több helyen előfordultak méretbeli eltérések. Ez megközelítőleg 3300 db ablakszem felmérését jelentette.

Ezzel megegyező műszaki tartalommal készült el az épület fő-, és véghomlokzatán található, összesen körülbelül 1100 m² méretű homlokzati üvegezés is.

A felújítás során számos kihívással néztünk szembe. Az előírások között szerepelt, hogy a munka során az eredeti mechanikai rögzítés kiegészítéseként az üvegeket bele is kell ragasztani a keretbe. Az egységes homlokzati megjelenés elérése érdekében cégünk egyedileg gyártatta le a vasúttársaság eredeti arculatába illeszkedő kék színű szilikon tömítőanyagot, melyből a beépítés során körülbelül 11 kilométernyit használtunk fel.

A 146 méter hosszú és 42 méter széles főcsarnok legmagasabb pontja 25 méteres magasságban húzódik, ezért a tetőszerkezet üvegezését részben térállványról, részben pedig alpintechnikával végeztük. Az üvegek daruzásához egyedi kalodákat terveztünk, melyeket toronydaru segítségével emeltünk be az épületbe, majd kézi erővel szállítottunk a beépítési helyükre. A műszaki átvétel a tető vízzel történő elárasztása után történt meg.

Generálkivitelező: Magyar Építő Zrt.

Fotók: Magyar Építő Zrt.

RákosyGlass